DUURZAAM HERSTEL VAN VERMOEIDHEID

Ben jij je vermoeidheid beu?

Vermoeidheid is een veel voorkomende klacht waarmee veel mensen in hun dagelijkse leven geconfronteerd worden. Het kan voortkomen uit verschillende factoren en kan een aanzienlijke impact hebben op zowel ons persoonlijke als professionele leven. Vermoeidheid is niet iets wat we normaal moeten vinden, wat er bij een druk leven hoort. Vermoeidheid is een signaal van je lichaam dat het rust nodig heeft. Wil je weten hoe ik je kan helpen, plan dan een gratis sessie.

Plan hier een gratis sessie

ik ben caroline, herstelcoach

Persoonlijk en praktisch

ALS COACH EN ERVARINGSDESKUNDIGE
KAN IK JOU HELPEN

Ik geef je graag praktische kennis, inzichten en tools in handen zodat je ook écht andere keuzes gaat maken waardoor kunt herstellen. Hiervoor heb ik de Herstelplanner ontwikkeld om je te helpen bij je herstel. Klik hier voor meer informatie over de Herstelplanner. Deze Herstelplanner gaat je helpen om het roer om te gooien. De planner richt zich op jouw herstel. Je loopt daarbij wel een risico: de kans is groot dat jij straks liever niet meer ‘de oude’ wilt worden, al is dat nu je grootste verlangen. Met een beetje geluk ervaar je in de komende dertien weken dat je – met kleine, geleidelijke aanpassingen – een veel prettiger leven kunt leiden dan je tot nu toe gewend was! Je zal merken dat je vermoeidheid af gaat nemen en dat er in leven plaats zal komen voor meer rust en ontspanning. 

Heb je liever persoonlijk contact? Boek dan nu een gratis sessie en ontdek binnen 30 minuten hoe jij persoonlijk kan werken aan jouw herstel.

Ben jij vaak moe OF uitgeput?

De route naar herstel

Herken de signalen die je lichaam geeft. Je lichaam praat de hele dag met je en geeft via je emoties aan wat je nu het meest nodig hebt. Als je voelt dat je ‘geen zin’ meer hebt, is dat vaak een van de signalen dat je (te) moe bent om door te gaan. Luister naar dat signaal!

Je zult moeten erkennen en accepteren wat je huidige situatie is. Je bent vermoeid en hebt op dit moment weinig controle over je energiebalans. En het valt niet mee om aan jezelf en anderen toe te geven dat het niet zo goed met je gaat. Schuldgevoelens vreten energie!

Om je accu weer op te laden heb je rustmomenten nodig. Momenten waarin jij je lichaam laat ontspannen en je ook mentaal dingen los gaat laten. Door bewust te zijn waar je energie weglekt en op te schrijven welke gedachten je hebt, werk je actief aan je herstel.

Een vaste routine is belangrijk om je lichaam en geest tot rust te brengen, zodat je lichaam tijd en ruimte krijgt om te herstellen. De focus ligt daarbij op het leren herkennen (en zo veel mogelijk vermijden) van situaties waarin je energie weglekt. Kom los van de hectiek van de dag. Jouw herstel moet je eerste prioriteit zijn!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium.

Herstellen is een langdurig proces dat niet van een leien dakje zal gaan. Je voelt je niet ineens beter. De weg naar herstel is eerder een zoektocht dan een uitgestippeld pad. De ene keer denk je dat alles voorbij is, maar het volgende moment heb je het gevoel weer helemaal terug bij af te zijn. Herstel kun je letterlijk als een baan zien!

Wees vooral eerlijk naar jezelf toe! Het helpt niet als je jezelf voor de gek houdt. Hoe moeilijk en confronterend het ook kan zijn om toe te geven hoeveel effect je vermoeidheid daadwerkelijk op je leven heeft. Niets is goed of fout. Het gaat vooral om jouw herstel en om jouw beleving en gevoelens en niet die van anderen.

Vermoeidheid houdt je weg om te genieten van je leven. Het verwezenlijken van je dromen lukt veel beter met een opgeladen accu. Met een beetje geluk ervaar je in de komende dertien weken dat je – met kleine, geleidelijke aanpassingen – een veel prettiger leven kunt leiden dan je tot nu toe gewend was!

Herken de signalen die je lichaam geeft. Je lichaam praat de hele dag met je en geeft via je emoties aan wat je nu het meest nodig hebt. Als je voelt dat je ‘geen zin’ meer hebt, is dat vaak een van de signalen dat je (te) moe bent om door te gaan. Luister naar dat signaal!

Je zult moeten erkennen en accepteren wat je huidige situatie is. Je bent vermoeid en hebt op dit moment weinig controle over je energiebalans. En het valt niet mee om aan jezelf en anderen toe te geven dat het niet zo goed met je gaat. Schuldgevoelens vreten energie!

Om je accu weer op te laden heb je rustmomenten nodig. Momenten waarin jij je lichaam laat ontspannen en je ook mentaal dingen los gaat laten. Door bewust te zijn waar je energie weglekt en op te schrijven welke gedachten je hebt, werk je actief aan je herstel.

Een vaste routine is belangrijk om je lichaam en geest tot rust te brengen, zodat je lichaam tijd en ruimte krijgt om te herstellen. De focus ligt daarbij op het leren herkennen (en zo veel mogelijk vermijden) van situaties waarin je energie weglekt. Kom los van de hectiek van de dag. Jouw herstel moet je eerste prioriteit zijn!

Herstellen is een langdurig proces dat niet van een leien dakje zal gaan. Je voelt je niet ineens beter. De weg naar herstel is eerder een zoektocht dan een uitgestippeld pad. De ene keer denk je dat alles voorbij is, maar het volgende moment heb je het gevoel weer helemaal terug bij af te zijn. Herstel kun je letterlijk als een baan zien!

Wees vooral eerlijk naar jezelf toe! Het helpt niet als je jezelf voor de gek houdt. Hoe moeilijk en confronterend het ook kan zijn om toe te geven hoeveel effect je vermoeidheid daadwerkelijk op je leven heeft. Niets is goed of fout. Het gaat vooral om jouw herstel en om jouw beleving en gevoelens en niet die van anderen.

Vermoeidheid houdt je weg om te genieten van je leven. Het verwezenlijken van je dromen lukt veel beter met een opgeladen accu. Met een beetje geluk ervaar je in de komende dertien weken dat je – met kleine, geleidelijke aanpassingen – een veel prettiger leven kunt leiden dan je tot nu toe gewend was!

Wat levert werken met jij me op

Zelf doen versus hulp aannemen

Zelf doen

Hulp aannemen

MAG IK JE HELPEN?

Waarom ik jouw kan
helpen met coaching

Ik ben in 2004 zelf gevloerd door een burn-out en kreeg ik in 2021 te maken met PostCovid klachten. In beide gevallen ben ik een lange tijd uit de running geweest. Ik weet hoe het voelt om langdurig thuis te zitten en wat dit als professional met jezelf vertrouwen doet.

Als coach heb ik, onder leiding van Koen Gonissen en Alain Goudsmet meegewerkt aan het Mentaly Fit programma onderdeel van het Achmea Vitaliteitsprogramma, waarbij ik ondernemers begeleidt heb die uitgevallen waren door een burn-out. Daarnaast heb ik als leidinggevende meerdere malen te maken gehad met medewerkers die door stress dreigden uit te vallen of uitgevallen waren.

De afgelopen jaren heb ik me verdiept in de redenen van vermoeidheid en wat je er aan kunt doen. Dankzij mijn master in Management Cultuur en Verandering leerde ik welke psychologische factoren een rol spelen als je situatie, werk en/of gewoontes wijzigen – en hoe je deze factoren positief kunt beïnvloeden.

JAREN
ERVARING
0 +

Nog vragen?

Stel ze hier

ZIJ GINGEN JE VOOR

Tevreden klanten

Antwoord op

Veelgestelde vragen

Als je echt iets aan je vermoeidheid wilt gaan doen dan is dit een praktische tool die je zal helpen met je herstel. Het is geen magische pil die je neemt en dan morgen zonder vermoeidheid wakker wordt. Of een boek wat je even leest en vervolgens in de la legt. Herstellen van vermoeidheid vraagt om geduld, commitment en doorzettingsvermogen. Jij moet je herstel je eerste prioriteit maken en de komende tijd actief met je herstel aan de slag gaan. Jouw toekomst wordt gecreëerd door de keuzes die jij vandaag maakt. Als je doet wat je altijd hebt gedaan, dan krijg je wat je altijd kreeg. Meer van hetzelfde.

Deze zin krijg ik vaak te horen als ik mensen spreek die al langere tijd last hebben van vermoeidheid. Ik herken deze woorden. Ruim 2 jaar geleden had ik hetzelfde gevoel. Ik probeerde van alles maar niets scheen te helpen. Je bent het moe zijn zo zat, dat je naarstig zoekt naar een snelle oplossing. Een magische toverstaf of een pilletje. Verandering van je huidige situatie vraagt om geduld, doorzettingsvermogen en commitment. Het opbouwschema in de herstelplanner is gebasseerd op de methode die al jarenlang in de revalidatie gebruikt wordt. Door de multidisciplinaire aanpak zul je merken hoeveel positieve invloed de dagstructuur, beweging, gezonde voeding, de ademhalingsoefeningen en de  herstelmomenten op je herstel hebben.

Dit ‘excuus’ hoor ik regelmatig als ik mensen spreek. Twee uur activiteit betekent dat je twee uur niet liggend doorbrengt. Dus aankleden, ontbijten op de bank zitten hoort hier ook bij. Zodra je minimaal 2 uur achter elkaar uit bed kunt zijn, dan kan de herstelplanner je helpen bij je herstel. Wellicht zul je over de eerste paar weken iets langer doen om je basis niveau aan energie te bereiken. Ga ermee aan de slag en je zult ervaren hoe snel je meer energie krijgt.

De Herstelplanner en de Herstelmethode helpen je om te herstellen van langdurige vermoeidheid. Er zijn verschillende manieren om de batterijen van jouw accu goed op te laden: voldoende slaap, de juiste voeding, voldoende lichaamsbeweging, humor, psychische voldoening en sociale contacten. De Herstelmethode bestaat uit 7 stappen en de Herstelplanner helpt je in 13 weken bewust je dag goed te plannen en ga je ervaren hoeveel positieve invloed je ademhaling, voeding, beweging en bewuste ‘herstelmomenten’ op jouw herstel hebben. Het enige wat  van jou gevraagd wordt, is commitment. De planner neemt je dertien weken lang aan de hand zodat je kunt werken aan je herstel. Je gaat je energie weer in balans brengen. Je gaat bewust de goede keuzes maken voor jezelf, zodat je voldoende ruimte neemt voor je herstel. Je gaat bijhouden hoe het met je gaat, waar je energie weglekt en waar je energie van krijgt. Je neemt dagelijks een kwartiertje de tijd om je gedachten en gevoelens op te schrijven. Zo orden je jouw gedachten, waardoor je ook mentaal tot rust komt. Daarvoor maken we gebruik van een opbouwschema.  
Vanuit vier verschillende invalshoeken kun je jouw herstel actief, op een positieve manier, bevorderen, met 4 acties per dag.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium.

Herstellen vraagt om uithoudingsvermogen, geduld, volharding. Wil je herstellen, dan is het verstandig om daar ruimschoots de tijd voor te nemen. Het opbouwschema is ontwikkeld om op een gedoseerde wijze op te bouwen. Als je stappen, herstelmomenten of zelfs weken overslaat dan trek je heel snel je batterijen opnieuw leeg en zul je op de korte of langere termijn, weer terugvallen.

Doe er gerust langer over. Een week opnieuw doen is geen enkel probleem. Hiermee bouw je je energie reserves alleen maar verder op. Via deze link vind je extra bladzijdes die je kunt gebruiken om een specifieke week opnieuw te doen.

Tijdens je herstel kun je altijd een ‘terugval’ ervaren. Het lijkt stukken beter met je te gaan en je hebt weer energie. Je denkt dat je weer van alles kunt doen, maar vervolgens voel je alsof je weer helemaal bij af bent. Dit is niet het geval. Doordat je meer energie hebt, ga je meer doen, je gaat naar buiten, ervaart meer prikkels. Een onvoorziene omstandigheid of situatie kan dan meer energie van je vragen dan je hebt. Je tast wat dieper in je reserves omdat je nog niet zoveel energie hebt opgebouwd. En ineens voel meer vermoeidheid, je klachten komen terug en je denkt dat je weer terug bij af bent. Het is je lichaam die protesteert om zichzelf te beschermen. Accepteer dat je een slechte dag hebt en dat je over je grenzen bent gegaan. Neem de volgende dag wat extra tijd en rust. Je zult zien dat je herstel veel sneller gaat.

Stress is een gezonde reactie van je lichaam, waardoor je in staat bent te doen wat je moet doen, opstaan, tandenpoetsen, naar school of je werk gaan enzovoorts. Om gezond te blijven moet je de energie die je gebruikt ook weer aanvullen. Als je na een inspanning onvoldoende herstelt dan wordt je steeds vermoeider en je batterijen lopen steeds verder leeg. Om toch inspanning te kunnen blijven leveren, worden extra stress hormonen aangemaakt. Op een gegeven moment raakt je lichaam zo gewend aan die chronische ‘overdrive’ dat je steeds minder kunt uitrusten. Je wordt moe en raakt uitgeput, daarboven op krijg je allerlei klachten en kwalen. Als je zoveel klachten hebt dat je thuis en op je werk niet goed meer functioneert, ben je ‘overspannen’. Je hebt dan een langere tijd nodig voordat je je taken weer kunt oppakken. Als je in de ‘overdrive’ blijft staan, kún je op een gegeven moment niet meer. En dan heb je een burn-out. 

Bij een burn-out is er sprake van een fysieke en emotionele uitputting door langdurige stress. Het is een toestand van niet meer kunnen (fysiek) en niet meer willen (mentaal). Meestal wordt een burn-out veroorzaakt door onzekerheid, ambitie, perfectionisme, faalangst, gedrevenheid, een hoge mate van betrokkenheid en een jarenlange overbelasting. Je hebt zoveel van jezelf gevergd dat je letterlijk bent opgebrand. Je accu’s zijn volledig leeg getrokken.

SOCIAL MEDIA

Volg mij op Linked-In