Stop emoties – hoe herken ik ze?

Stop emoties - hoe herken ik ze?

Uitgeput of lusteloos, nergens geen zin in hebben, moeite hebben om op gang te komen, zijn zogenaamde stop emoties.  En hoe meer je je tegen deze emoties gaat verzetten, hoe harder je lichaam gaat protesteren. Emoties kosten je energie. 

Juist als je het druk hebt, schiet de pauze er vaak bij in. Zonde, want pauzes verlagen stress op de korte termijn en verlagen de kans op burn-out op de lange termijn. Door pauze te nemen, kun je even stilstaan bij je (stress)gevoelens en er vervolgens afstand tot creëren. Misschien denk je dat je niet zo moet aanstellen en dat zin moet maken”. Maar je lichaam en je geest blokkeren je acties. 

Je lichaam praat de hele dag met je en geeft via je emoties aan wat je nu het meest nodig hebt. Als je voelt dat je ‘geen zin’ meer hebt, is dat vaak een van de signalen dat je (te) moe bent om door te gaan. Luister naar dat signaal! Wat je ook aan het doen bent, stop ermee en neem even pauze. Net als het brandstoflampje op je dashboard waarschuwt je gevoel je of jouw accu bijna leeg is. Ga niet door, ook al zegt je verstand dat het ‘leuk’, ‘noodzakelijk’ of ‘logisch’ is.

Elke fysieke klacht heeft een boodschap en is een signaal. Heb jij specifieke zwakke plekken en een klachtenpatroon dat steeds terugkomt? Dan is aan dat signaal een emotionele, mentale oorzaak gekoppeld. Elke emotie die je niet verwerkt, wordt op celniveau in je lichaam opgeslagen. 

4 Redenen waarom je stop emoties hebt

Reden 1: Je accu is leeg

Je lichaam geeft het signaal dat je uit moet rusten. De kans is groot dat je door je energie voorraad heen bent.  Je voelt je vermoeid, uitgeput en lusteloos. Om te herstellen is rust en ontspanning nodig. Neem de tijd, neem een lekker warm bad, ga een paar keer vroeger naar bed en ontspan zoveel mogelijk. Je zult zien dat je accu langzaam weer oplaadt. 

Reden 2: Je ego wil je veilig houden

Je ego zorgt ervoor dat je niet teveel risico neemt. Sommige emoties die door het ego getriggerd worden, zijn heel nuttig. Denk aan een onderbuik gevoel als iets niet prettig voelt of rillingen als je het koud hebt. Andere emoties zijn niet nuttig en kunnen je zelfs blokkeren. Voorbeelden zijn lusteloosheid als je blijft hangen in je huidige comfortabele leven terwijl je meer potentieel hebt of hoofdpijn als je te veel in je hoofd zit.

Reden 3: Je lichaam ruimt op

Als je iets verkeerd gegeten hebt, krijg je buikpijn en diarree. Je lichaam ruimt schadelijke stoffen op. Heel herkenbaar. Een minder herkenbare emotie is als je ziek wordt, nadat je een issue uit het verleden of iets wat je blokkeert, weggenomen hebt. Je lichaam laat de blokkade of de issue los en dat voel je. 

Reden 4: Mentale of emotionele blokkade

Als je steeds terugkerende of aanhoudende klachten hebt, zonder medische oorzaak dan kan het zijn dat je al langere tijd worstelt met een specifiek probleem of thema uit je verleden. Perfectionisme, frustraties inslikken, het altijd te goed willen doen, conflictvermijdend gedrag en jezelf op de laatste plek zetten zijn enkele karaktereigenschappen die zorgen dat je angst, woede, verdriet en frustratie die je diep van binnen voelt in een stressvolle situatie of sociale interactie onbewust inslikt en/of onderdrukt. Als dit het geval is dan stuurt je brein een lichamelijke of emotionele pijnprikkel. Dit signaal wil je simpelweg vertellen dat je vasthoudt aan oude emotionele denkpatronen. Zodra je deze loslaat of de blokkade weggewerkt hebt, zullen je klachten verdwijnen.

Stop emoties herkennen

Stop emoties herken je als je:

  • sneller geïrriteerd bent en een kort lontje hebt;
  • makkelijk afgeleid wordt 
  • moeite hebt om je te concentreren;
  • eigenlijk liever wilt stoppen en even wilt rusten of iets anders wilt doen;
  • constant iets wilt eten (waarschijnlijk het liefst met suiker en vet);
  • emotioneler bent en sneller geraakt wordt of gaat huilen;
  • overal beren op de weg ziet;
  • pijn hebt
  • steeds ziektes en blessures hebt die niet overgaan;

Als je deze emoties hebt dan is het belangrijk om even te stoppen met wat je aan het doen bent.

Stop emoties staan voor:

Stilstaan

Tijd nemen

Ontspannen ademen

Pauzeren

Hoe nu verder?

Je hebt zojuist inzicht gekregen in wat jouw lichaam je wilt vertellen. Wordt je bewust van de signalen die je lichaam geeft en ga hiermee aan de slag. Geef jezelf de ruimte om je over te geven aan de signalen van je lichaam. Ze helpen je om je energie niveau te verhogen.

De herstelplanner kan je helpen om structureel aan je energie niveau te werken. Meer informatie vindt je hier.

Stop emoties - hoe herken ik ze?