8 Natuurlijke remedies tegen vermoeidheid

8 Natuurlijke remedies tegen vermoeidheid

Laat koffie, energie- en andere cafeïne drankjes achterwege als je vermoeid bent. Ze geven je een kortstondige boost maar zorgen erna voor een dip in je energieniveau. Cafeïne stimuleert je zenuwstelsel en heeft daardoor invloed op wat je doet, voelt en denkt. Het stimuleert je sympathicus (het gaspedaal in je lichaam). Bij 75 mg of meer kan het je alertheid en concentratie verhogen. Cafeïne geeft je lichaam op zichzelf dus geen energie, maar kan je wel het gevoel geven meer energie te hebben. 

Energie drankjes bevatten naast cafeïne veel suiker, wat de kans vergroot op overgewicht en diabetes type 2. Wil je toch meer energie neem dan 1 van deze 8 natuurlijke remedies tegen vermoeidheid.

Tip 1: Eet een goed en gezond ontbijt

Wanneer je ’s ochtends wakker wordt, is een van de eerste dingen die je moet doen ontbijten. Zoals je al zo vaak hebt gehoord, is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Ontbijt zorgt voor nieuwe energie na de nacht. Wanneer je ontbijt, krijgt je energieniveau een boost. Het is deze boost die je kan helpen om je dagelijkse taken efficiënter uit te voeren. 

Wanneer je het ontbijt overslaat, heb je meer kans op een verscheidenheid aan gezondheidsproblemen. Zelfs als het iets snels is, maak het ontbijt een onderdeel van je dagelijkse routine. Probeer je maaltijd rond de 300 calorieën te houden. Op de website van het voedingscentrum vind je gezonde recepten voor je ontbijt. Klik hier voor de recepten. 

Tip 2: Eet meer broccoli

Broccoli is een superfood dat stress en vermoeidheid kan helpen verminderen. Het bevat voedingsvezels die helpen om eventuele bijnierschade veroorzaakt door stress en vermoeidheid te verminderen. Daarnaast bevat broccoli antioxidanten die helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Door broccoli te eten, kun je de insulineresistentie verminderen. Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op chronische ziekten. Het advies is om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Broccoli staat net als andere groenten in de Schijf van Vijf en levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen op.

Op de website van het voedingscentrum vind je gezonde recepten voor je ontbijt. Klik hier voor de recepten. 

Tip 3: Zorg voor voldoende rust

Onderschat nooit de kracht van slaap. Om jouw accu goed op te laden en om je lichaam en geest op de juiste manier te laten functioneren, moet je  elke nacht (gemiddeld) minimaal 7 uur slaap krijgen. Wanneer je voldoende rust krijgt, voel je klaar voor de dag. Als je daarentegen niet genoeg rust krijgt, zal je moeite hebben om je te concentreren. Het hebben van een goed slaappatroon is een belangrijke stap om vermoeidheid te voorkomen.  

Slaap je slecht en te kort? Dat leidt tot veranderingen in je hormoonspiegels. Hormonen als leptine en ghreline geven je een hongergevoel of trek in eten. Je hersenen worden gevoeliger voor ongezonde verleidingen, zodat je sneller zult kiezen voor consumpties met te veel suiker, zout of vet erin. Gecombineerd met onvoldoende lichaamsbeweging slaat de weegschaal dan al gauw door naar de verkeerde kant.

Tip 4: Neem een beetje citroenmelisse

Dit meerjarige kruid wordt gebruikt om een verscheidenheid aan verschillende kwalen te behandelen en het de chemicaliën die het bevat hebben een zeer kalmerend effect. Wanneer je kalm bent, wordt je parasympathicus actief en komt je lichaam tot rust. De parasympathicus zorgt ervoor dat je hartslag vertraagt, je ademhaling rustiger wordt en je spijsvertering weer actiever wordt. Het zorgt ervoor dat het niveau van mentale vermoeidheid aanzienlijk verlaagd wordt.

Voor het beste resultaat meng je lippenbalsem met brandnetel, frambozenblad, havertoppen, gember en zoethout. Consumeer dit vermoeidheid bestrijdende mengsel minstens 3 keer per dag en je vermoeidheid neemt aanzienlijk af.

Tip 5: Neem een lekker warm zout bad

Zoutbaden zijn geweldig om je te helpen je vermoeidheid los te laten. Neem gewoon een beetje zout en voeg het toe aan een bak lauw water. Ga ongeveer 10 minuten in het zoute water zitten. Laat je lichaam ontspannen terwijl het zout je poriën masseert. Zorg dat je gezicht of haar niet in het zoute water komen. Bind je haar vast en dompel jezelf onder in het water vanaf de nek naar beneden.

Tip 6: Voeg spinazie toe aan je voeding

Als je chronische vermoeidheid hebt, is het eten van spinazie een van de beste remedies. Spinazie is een zeer voedingsrijk voedsel, door de microvoedingsstoffen aan te leveren die het lichaam boosten en de natuurlijke weerstand versterken. Het fosfaat in de spinazie, helpt chronische vermoeidheid te bestrijden. Spinazie voorziet je lichaam ook van andere voedingsstoffen die het energie geven en vermoeidheid afweren.

Voor de grootste energie boost neem dan spinazie minstens één keer per dag. Je kunt het eten of drinken in een smoothie of sap. Kijk hier voor heerlijke spinazie recepten.

Tip 7: Drink groene thee

Groene thee wordt gemaakt van de bladeren van de Camellia Sinesis plant. Van deze plant worden alle soorten thee gemaakt, behalve kruidenthee. Groene theebladeren bevatten theanine, een aminozuur dat je helpt ontspannen en stress verlaagt. Oorspronkelijk werd groene thee in Azië gebruikt als medicijn voor het hart, om de spijsvertering te versnellen en om wonden te helen. 

Ontspanning en rust zijn belangrijk om je vermoeidheid te verminderen.

Tip 8: Drink een glas wijn

Alle wijnliefhebbers die er zijn, zullen dol zijn op deze remedie. Na een lange vermoeide dag, heb je waarschijnlijk trek in een glas wijn. Voeg een aantal gezonde ingrediënten toe.

Neem hiervoor 1 liter van je favoriete rode wijn en meng deze met de volgende ingrediënten; 25 gram salie, 25 gram rozemarijn en 2 theelepels honing. Zoek een glazen container en meng de wijn, rozemarijn en de salie. Zet de glazen container 20 minuten in een pan met kokend heet water. Haal de container voorzichtig uit de pan, zeef de vloeistof en voeg de honig toe. Laat het geheel een beetje afkoelen en geniet. Het is de perfecte manier om een lange dag af te sluiten.

Sympaticus en de parasympathicus

Je gas- en je rempedaal. Wanneer de sympathicus (je gaspedaal) voortdurend ‘aan’ staat, kan de parasympaticus (je rem) daar na een tijdje niet meer tegen op. Dan vermindert jouw remcapaciteit. Het gevolg: je kunt je minder goed ontspannen, je bent druk, snel geïrriteerd en onrustig. Je lichaam kan minder goed herstellen. Dat put je uit. Als dat langere tijd duurt, komen ook andere lichaamsfuncties zoals je spijsvertering onder druk te staan. De bacteriën in je darmen zorgen voor energie, breken gifstoffen en medicijnen af en trainen je immuunsysteem. Een verstoorde darmfunctie zorgt ervoor dat de bacteriën in je darmen niet goed functioneren.

Je lichaam komt dan in een vicieuze cirkel terecht. De vermoeidheid leidt tot een ontregeling in je lichaam en dat leidt tot nog meer vermoeidheid. Het kost je steeds meer moeite om de dingen te doen die je normaal leuk vindt. Je kunt je interesse voor allerlei activiteiten en de mensen om je heen zelfs vrijwel helemaal verliezen. En soms heb je ook moeite met informatie goed verwerken: je geheugen lijkt af en toe wel een zeef.

Drink minder koffie-, energie en andere cafeïne drankjes. Deze stimuleren de sympathicus en versterken je vermoeidheid. Meer weten: Lees dan dit blog.

Herstellen van vermoeidheid

Gezonde mensen hebben, als ze ‘s morgens opstaan, voldoende energie voor de hele dag en kunnen daardoor ook een onverwachte piekbelasting (een stressvolle situatie of een uitdaging) aan. Gedurende de dag tanken ze voldoende energie bij om van eventuele stress te herstellen. Vermoeidheid ontstaat als je lichaam onvoldoende rust krijgt om te herstellen van een inspanning.

Bij de meeste mensen is de moeheid binnen een paar weken of een paar maanden weer over. Helaas heeft inmiddels 6 op de 10 mensen last van aanhoudende vermoeidheid die soms zelfs chronisch wordt. Deze vermoeidheid is het gevolg van ziekte of ontstaat na de behandeling van langdurige en levensbedreigende ziektes, na een burn-­out of na een Covid­19­ besmetting.

Wat ook de oorzaak achter je vermoeidheid is: je bent door je reserves heen en jouw energiebalans is verstoord geraakt. Gelukkig kun je jouw herstel met gerichte aandacht en acties positief beïnvloeden. Onze herstelplanner helpt je hierbij. Je leert door deze planner bewust je dag goed te plannen, je energieniveau te bewaken en voldoende rust­ en ontspanningsmomenten in te bouwen.

Meer informatie over onze herstelplanner vind je hier.

8 Natuurlijke remedies tegen vermoeidheid.