PostCovid klachten – hoe je kunt herstellen

PostCovid klachten - hoe kun je herstellen

Veel mensen ervaren na een Corona besmetting langdurige klachten zoals vermoeidheid, verminderde conditie, problemen met concentratie en ademhaling. Tijdens de infectie is het logisch dat je lichaam moe is. Je krijgt koorts, voelt je beroerd en je wordt moe. Je lichaam richt al de energie op het herstel. Maar als het immuunsysteem het gevecht met de infectie gewonnen heeft, zou je verwachten dat de vermoeidheid automatisch verdwijnt. Bij een Covid-19 besmetting blijkt dit in veel gevallen niet te gebeuren. 20% van de mensen heeft last van langdurige vermoeidheidsklachten. Door de vermoeidheid kunnen deze mensen hun dagelijkse bezigheden niet of heel moeizaam doen. Sommige zijn bang dat ze niet meer de oude worden of worden depressief. Andere mensen zijn vooral onbewust bezig met het risico op een herbesmetting. Corona – hoe te herstellen lees je hier

Mijn verhaal

Voor mij begon het gevecht op net voor mijn 58e verjaardag. Ik voelde me niet lekker, griepverschijnselen, koorts, hoesten, keelpijn. Direct een afspraak gemaakt voor een Corona test die tot mijn verbazing negatief was. Op de bank met een deken, warme citroen thee en paracetamol gezellig televisie kijken met mijn man en zoon. Gedurende de avond kreeg ik het benauwd en voelde ik me steeds zieker worden. De koorts nam toe tot bijna 40 graden en de paracetamol leken steeds korter de koorts te drukken. Maandag maar weer een nieuwe test laten doen en deze was positief. Ik had Corona. Omdat de benauwdheid steeds erger werd, direct de huisarts gebeld. Gelukkig kon hij snel komen, volledig ingepakt. Mijn zuurstof gehalte in mijn bloed was gelukkig voldoende zodat ik niet naar het ziekenhuis hoefde. Zijn advies, rust houden, in quarantaine en paracetamol nemen.

De komende dagen bleef de koorts boven de 39,5 graad. Mijn man die verbannen was naar de huiskamer, bracht mijn eten en drinken tot de slaapkamerdeur. Gelukkig waren mijn man en zoon niet ziek geworden en zij testen allebei negatief. Ik sliep veel en als ik wakker was, keek ik naar natuurfilms. Bij andere programma’s kon ik mijn gedachten niet bij houden. Ik rilde van de koorts en durfde eigenlijk niet te hoesten omdat ik het dan heel erg benauwd kreeg. Na ruim 3 weken leek de koorts langzaam af te nemen en begon ik me langzaam iets beter te voelen. Ik was nog wel doodmoe. Mijn lichaam had ruim 3 weken gestreden tegen hoge koorts, benauwdheid en de infectie.

De eerste weken deed ik het rustig aan. Geen computer, geen mail maar na 2 weken zat ik weer achter mijn computer. Mijn concentratievermogen was belabberd en ook mijn geheugen liet mij steeds in de steek. Na een maand had ik in de gaten dat ik te snel weer dingen had opgepakt. Ik wilde zo graag weer gewoon dingen doen maar als we mensen op bezoek hadden dan was ik de volgende dag helemaal op. In april begon de lange weg met fysio therapie, logopedie en uiteindelijk ook ergo therapie. De uitdagingen met de bouw van onze woning én de verhuizing hielpen niet mee aan mijn herstel.

Voor mij is het moeilijk dat ik dingen niet kan doen, dat prikkels van buiten invloed hebben op mijn energielevel en dat ik ontdek heb dat ik vaak teveel doe en over mijn grenzen heen gaan. Jammer genoeg merkt ik dat pas de volgende dag en dan is het kwaad al geschied. Mentaal is dit heel moeilijk te accepteren. Ik kreeg last van angstgevoelens en wat…..als gedachten. Wat als ik niet meer zou kunnen werken? Wat als ik weer besmet raak?

Als de besmettingscijfers toenamen of er een nieuwe variant zijn intrede deed, durfde ik niet meer naar buiten. De afgelopen maanden ben ik begonnen met op te schrijven hoe ik me gedurende de dag voel. Verder richt ik me vooral op de dingen die wel goed gaan. Ik houd bij welke activiteiten energie kosten en welke juist energie opleveren. Dit heeft mij enorm geholpen. 

PostCovid - Hoe te herstellen

Het ziekteverloop is voor iedere patiënt anders. De ene heeft nauwelijks klachten terwijl de ander langdurig niet in staat is om normaal te functioneren. De meest voorkomende klachten na een besmetting zijn: vermoeidheidsklachten, concentratie problemen, verminderde conditie, hoofdpijn, spier- en gewrichtspijnen en smaak- en reukverlies.

En dat het lichaam moe is tijdens de infectie is logisch. Je krijgt koorts, je voelt je beroerd. Je lichaam richt alle energie op het herstel. Maar als het immuunsysteem het gevecht met de besmetting gewonnen heeft, zou je verwachten dat de vermoeidheid automatisch verdwijnt. Bij een Covid-19 besmetting blijkt dit in veel gevallen niet te gebeuren. 20% van de mensen heeft last van langdurige vermoeidheidsklachten, ook als zij maar milde klachten hebben gehad en niet in het ziekenhuis zijn terecht gekomen. Buiten adem na een klein blokje om of doodmoe na het sjouwen van een boodschappentas. Door de vermoeidheid kunnen mensen hunnen dagelijkse bezigheden niet of heel moeizaam doen. En een ander probleem is de terugval na een goede dag of periode. Er zijn goede dagen die gevolgd worden door hetzelfde aantal of zelfs meer slechte dagen. De vooruitgang gaat langzaam en is heel grillig.

Hoogleraar medische psychologie Hans Knoop vermoed dat er na het herstel nog een ontstekingsreactie in het brein is achtergebleven. Hierdoor denkt het lichaam dat er nog steeds een virus actief is en blijf je moe. Een reset van je brein door visualisaties of EMDR behandelingen kan helpen. Longarts Lisette Kunz van het Haaglanden Medische Centrum (HMC) in Den Haag vermoed dat het een combinatie is van ziek zijn geweest en een mentale klap omdat de dingen die je deed voordat je ziek werd ineens niet meer kan doen.

Hoewel er geen eenduidige lichamelijke oorzaak aan te wijzen is, is het duidelijk dat het herstel tijd en geduld vergt. Het gaat vooral om stil te staan bij je eigen behoeften en wensen. Waarbij je rekening houdt met je eigen energiebalans, je meer zult moeten loslaten en bewuster wordt van je lichaam. Het gaat om het doceren en balanceren van je energie door het voorkomen van te hoge pieken tijdens goede dagen en diepe dalen tijdens slechtere dagen. Het belangrijkste is om de knop om te zetten…eerst herstellen en dan leven…..push jezelf niet te ver!

Vergeet één ding niet:

Ziekte (en herstel) is een full-time baan!

Als jij vaker of je grens heen gaat of net als ik het moeilijk vindt dat je dingen die je normaal deed ineens niet maar kan doen, lees dan hier de informatie over onze herstelplanner. Deze planner heeft mij enorm geholpen en mijn herstel en ik hoop dat deze jou ook kan helpen. In de planner zijn oefeningen en tips opgenomen die je helpen bij je herstel. Zoals de vraag die je jezelf steeds moet stellen: Moet Ik Dit Nu Doen?

Meer informatie over Corona en tips over herstel vind je op de volgende sites:

Coronaplein

C-Support

Gezondheidsmeter

PostCovid klachten – hoe je kunt herstellen