EINDELIJK MIJN LEVEN TERUG

Mijn vermoeidheid
beheerste mijn leven

Jarenlang

Ik was er klaar mee

Mijn ROUTE NAAR HERSTEL

 

mijn verhaal

In 2004 kreeg ik een burn-out en in 2021 Long Covid. In beide situaties leverde dat langdurige vermoeidheidsklachten op. Ik ben erg prestatiegericht en heb tegelijkertijd een enorm faalangst. Ik had vaak het gevoel dat ik tekortschoot. Aan de buitenwereld toonde ik mezelf met een masker van een sterke, gedreven en energieke vrouw, altijd bereid om iemand te helpen, behalve mezelf. In 2004 stortte ik in. Het masker viel. En in 2021 moest ik, door Long Covid, opnieuw uitzoeken hoe nu verder te gaan Vlak voor de Kerstmis van 2003 had ik mijn opleiding tot registeraccountant afgerond en startte al tijdens die opleiding met een eigen accountantskantoor. Ik was daar behoorlijk succesvol mee. Sinds 2000 liep mijn bedrijf als een trein. Elk gesprek dat ik met een ondernemer had, leverde een nieuwe klant op. Mijn omzet verdrievoudigde in een half jaar. Daarnaast was ik moeder van 2 opgroeiende kinderen. Het geluk lachte me toe… Zou je denken….

MIJN BURNOUT

Toch was ik, ondanks al deze mijlpalen, meteen al zeer ongelukkig. Talloze slapeloze nachten vulden zich met gepieker en angstaanvallen overvielen me op de gekste momenten. Ik was het even helemaal kwijt en kwam al snel volledig tot stilstand. Van mijn leven en mijn bedrijf was binnen no-­time niets meer over. Alles stortte in, net als een Jenga­toren. De diagnose? Een burn­out. Fysiek en mentaal volledig uitgeput! Alle stress die zich jarenlang had opgebouwd, kwam er ineens uit. 

Door mijn burn-out stortte mijn leven in als een jenga-toren

Overleven

Na een aantal maanden rust pakte ik mijn leven weer op. Ik had het gevoel dat het wel weer met me ging. Daarbij was ik van mending dat je als moeder van twee opgroeiende kinderen niet ziek kon blijven. De jaren erna ging het soms goed met mij en soms zat ik weer diep in de put omdat dingen niet gingen zoals ik zou willen. Ik was aan het overleven in plaats van aan het leven. Mijn gezondheid leed daaronder en ik kreeg allerlei vage klachten. In 2004 moest ik zelfs mijn geliefde paard Bakuba Tar verkopen omdat ik niet meer voor hem kon zorgen.

Long Covid

Tot ik in 2021 besmet raakte met Covid19, net voor mijn 58e verjaardag. Ik had hele hoge koorts, soms boven de 40 graden. Gelukkig hoefde ik niet naar het ziekenhuis. er zat genoeg zuurstof in mijn bloed. Mijn man, die verbannen was naar de huiskamer, bracht mijn eten en drinken tot de slaapkamer deur. Na 3 weken begon ik me iets beter te voelen, Ik was nog wel doodmoe. Een kopje thee in de keuken halen, leek wel alsof ik de Mount Everts beklommen had. En daarbij kon ik me ook niet concentreren liet mijn geheugen mij vaak in de steek.

Je moet er maar mee leren leven

Ik merkte dat mijn lichaam niet meer reageerde zoals ik gewend was en merkte hoe onnatuurlijk mijn manier van leven was geworden. Hoeveel dingen ik voor vanzelfsprekend heb aangenomen die dat misschien helemaal niet zijn. Opeens lukte het me ook niet meer om daarmee door te gaan. Daarvoor was ik veel te moe…Ik kreeg te horen dat ik er maar mee moest leren leven. Dat was voor mij geen optie. Ik begon op te schrijven hoe ik me voelde, maar richtte me daarbij bewust ook op alles wat wél goed was gegaan. Dit heeft mij enorm geholpen. 

perfecte buitenwereld

Net als zoveel mensen probeerde ik voor de buitenwereld een perfecte plaatje te creëren, maar ruilde ongemerkt mijn gezondheid in om aan verwachtingen van anderen te voldoen. Ik werkte mezelf uit de naad om meer geld te verdienen of een hogere status te verkrijgen. En sloot daarbij een veel te dure lening af bij de levensbank en dacht onvoldoende na over de gevolgen: rente en aflossing die op het verkeerde moment weer betaald moeten worden. Alijd maar druk…druk… druk.

grenzen stellen

Er moest iets veranderen! Samen met mijn ergotherapeut stelde ik een dagschema op en bracht ik meer structuur in mijn leven. Met de adem- halingsoefeningen van de logopedie, de voedingsadviezen van mijn dietiste en de krachtoefeningen van mijn fysiotherapeut, ben ik aan de gang gegaan. Door op te schrijven hoe ik me voelde en met te richten op wat wel goed op een dag, herstelde ik in 13 weken. En dat wil gun ik iedereen.

Coaching ervaring

Tegenwoordig werk ik als herstelcoach. Na mijn burn-out ging ik diverse opleidingen volgen om anderen professioneel te kunnen begeleiden – zoals NLP, Body and Mind en Vitality – bij BerkelyX (University of California). Bij de American Union of NLP sta ik sindsdien als Certified Master Life Coach ingeschreven. Helaas worden deze diploma’s in Nederland niet officieel erkend, maar dat heeft gelukkig nooit een belemmering gevormd om daarmee in het bedrijfsleven aan de slag te gaan. 

ontdek hier

De herstelmethode

De stappen in de

route naar herstel

Herken de signalen die je lichaam geeft. Je lichaam praat de hele dag met je en geeft via je emoties aan wat je nu het meest nodig hebt. Als je voelt dat je ‘geen zin’ meer hebt, is dat vaak een van de signalen dat je (te) moe bent om door te gaan. Luister naar dat signaal!

Je zult moeten erkennen en accepteren wat je huidige situatie is. Je bent vermoeid en hebt op dit moment weinig controle over je energiebalans. En het valt niet mee om aan jezelf en anderen toe te geven dat het niet zo goed met je gaat. Schuldgevoelens vreten energie!

Om je accu weer op te laden heb je rustmomenten nodig. Momenten waarin jij je lichaam laat ontspannen en je ook mentaal dingen los gaat laten. Door bewust te zijn waar je energie weglekt en op te schrijven welke gedachten je hebt, werk je actief aan je herstel.

Een vaste routine is belangrijk om je lichaam en geest tot rust te brengen, zodat je lichaam tijd en ruimte krijgt om te herstellen. De focus ligt daarbij op het leren herkennen (en zo veel mogelijk vermijden) van situaties waarin je energie weglekt. Kom los van de hectiek van de dag. Jouw herstel moet je eerste prioriteit zijn!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium.

Herstellen is een langdurig proces dat niet van een leien dakje zal gaan. Je voelt je niet ineens beter. De weg naar herstel is eerder een zoektocht dan een uitgestippeld pad. De ene keer denk je dat alles voorbij is, maar het volgende moment heb je het gevoel weer helemaal terug bij af te zijn. Herstel kun je letterlijk als een baan zien!

Wees vooral eerlijk naar jezelf toe! Het helpt niet als je jezelf voor de gek houdt. Hoe moeilijk en confronterend het ook kan zijn om toe te geven hoeveel effect je vermoeidheid daadwerkelijk op je leven heeft. Niets is goed of fout. Het gaat vooral om jouw herstel en om jouw beleving en gevoelens en niet die van anderen.

Vermoeidheid houdt je weg om te genieten van je leven. Het verwezenlijken van je dromen lukt veel beter met een opgeladen accu. Met een beetje geluk ervaar je in de komende dertien weken dat je – met kleine, geleidelijke aanpassingen – een veel prettiger leven kunt leiden dan je tot nu toe gewend was!

Herken de signalen die je lichaam geeft. Je lichaam praat de hele dag met je en geeft via je emoties aan wat je nu het meest nodig hebt. Als je voelt dat je ‘geen zin’ meer hebt, is dat vaak een van de signalen dat je (te) moe bent om door te gaan. Luister naar dat signaal!

Je zult moeten erkennen en accepteren wat je huidige situatie is. Je bent vermoeid en hebt op dit moment weinig controle over je energiebalans. En het valt niet mee om aan jezelf en anderen toe te geven dat het niet zo goed met je gaat. Schuldgevoelens vreten energie!

Om je accu weer op te laden heb je rustmomenten nodig. Momenten waarin jij je lichaam laat ontspannen en je ook mentaal dingen los gaat laten. Door bewust te zijn waar je energie weglekt en op te schrijven welke gedachten je hebt, werk je actief aan je herstel.

Een vaste routine is belangrijk om je lichaam en geest tot rust te brengen, zodat je lichaam tijd en ruimte krijgt om te herstellen. De focus ligt daarbij op het leren herkennen (en zo veel mogelijk vermijden) van situaties waarin je energie weglekt. Kom los van de hectiek van de dag. Jouw herstel moet je eerste prioriteit zijn!

Herstellen is een langdurig proces dat niet van een leien dakje zal gaan. Je voelt je niet ineens beter. De weg naar herstel is eerder een zoektocht dan een uitgestippeld pad. De ene keer denk je dat alles voorbij is, maar het volgende moment heb je het gevoel weer helemaal terug bij af te zijn. Herstel kun je letterlijk als een baan zien!

Wees vooral eerlijk naar jezelf toe! Het helpt niet als je jezelf voor de gek houdt. Hoe moeilijk en confronterend het ook kan zijn om toe te geven hoeveel effect je vermoeidheid daadwerkelijk op je leven heeft. Niets is goed of fout. Het gaat vooral om jouw herstel en om jouw beleving en gevoelens en niet die van anderen.

Vermoeidheid houdt je weg om te genieten van je leven. Het verwezenlijken van je dromen lukt veel beter met een opgeladen accu. Met een beetje geluk ervaar je in de komende dertien weken dat je – met kleine, geleidelijke aanpassingen – een veel prettiger leven kunt leiden dan je tot nu toe gewend was!

Wie ben ik?

Alle weetjes op een rij

SOCIAL MEDIA

Volg mij op Instagram