Is je mobiele telefoon een energierover?

Veel mensen beschouwen hun smartphone als iets waar ze niet (meer) zonder kunnen. Het mobiele internet heeft zoveel mogelijkheden. Je hebt letterlijk de hele wereld binnen handbereik. Wat doen we tegenwoordig niet met onze smartphone. Denk aan surfen op internet, muziek luisteren, filmpjes kijken, fotograferen, gamen, betalen, navigeren en nog veel meer. Stiekem besteden we veel tijd achter een scherm. Teveel schermtijd is schadelijk voor je gezondheid. Het smartphonegebruik is slecht voor je concentratievermogen, spieren en kan je hormoonhuishouding van slag maken. En dan nog niet te spreken over de angst die je kunt ontwikkelen om iets te missen (fomo). Laten we de manieren waarop je stress van je smartphone kan bezorgen en de vraag beantwoorden: Is je mobiele telefoon een energierover?

Verloren productiviteit

Hoe nuttig je mobiele apparaten ook zijn en hoe handig ze je leven ook maken, ze kunnen ook bijdragen aan verspilde tijd. Ga eens na hoe vaak per dag je je e-mailberichten of je sociale media controleert. In 2021 bedroeg het gebruik van smartphones gemiddeld4,8 uur per dag! Sommige mensen grijpen naar hun smartphone bij elke waarschuwing die ze horen. Ze voelen de noodzaak om te kijken wat ze anders mogelijk zouden missen. In plaats van continue je smartphone te pakken, kun je deze tijd veel beter besteden aan nuttige dingen.

Verlaagde concentratie

Continue alert te zijn op meldingen op je smartphone leidt tot een een daling van je vermogen om je te concentreren. Wanneer je ergens mee bezig bent en je stop om een een e-mailbericht of sociale media bericht te bekijken, is het lastiger om weer terug te keren naar wat je aan het doen was. Het kost je veel meer energie. Slechts een hele kleine groep mensen kunnen multitasken. Plan 2 of 3x per dag 10 minuten tijd in om je berichten te lezen en te beantwoorden. De meeste meldingen kunnen echt wel even wachten.

Slechte slaap

We weten dat het krijgen van een goede nachtrust noodzakelijk is om je accu op te laden. Nachtelijk smartphonegebruik kan je slaap ernstig schaden. Het blauwe en felle licht van je telefoon misleidt je hersenen eigenlijk om te denken dat het nog steeds overdag is. Melatonine, een natuurlijk slaaphormoon, wordt dan onderdrukt. Zo wordt je slaappatroon verstoord en zal je steeds vermoeider worden..

Verminderde geestelijke gezondheid

Mobiele telefoongebruik kan leuk en informatief zijn. Studies hebben ook een negatief effect op de geestelijke gezondheid ontdekt. Onderzoek toont aan dat het overmatig gebruik van je smartphone kan leiden tot  angst, ongeduld, depressies, frustratie en irritatie. Deze gevoelens zijn schadelijk voor je welzijn en voor ontspanning. 

Vermoeidheid

Onvoldoende slaap, het gevoel van altijd “aan” staan zorgt voor vermoeidheid en een verstoorde energiebalans. Als je lichaam langere tijd niet de rust krijgt, die het nodig heeft, gaat je lichaam aanpassingen in je stresssysteem (en mogelijk ook andere systemen) doorvoeren waardoor je lichaam anders ‘afgesteld’ wordt. 

Je lichaam komt dan in een vicieuze cirkel terecht. De vermoeidheid leidt tot een ontregeling in je lichaam en dat leidt tot nog meer vermoeidheid. Het kost je steeds meer moeite om de dingen te doen die je normaal leuk vindt. Je kunt je interesse voor allerlei activiteiten en de mensen om je heen zelfs vrijwel helemaal verliezen. En soms heb je ook moeite met informatie goed verwerken: je geheugen lijkt af en toe wel een zeef. In veel gevallen is het antwoord op de vraag: “Is je mobiele telefoon een energierover?”, alleen maar te beantwoorden met een “ja”.

Hoe vind je de balans

Dit zijn slechts enkele van de manieren waarop de afhankelijkheid van je smartphone je stress op kan leveren. Dat wil niet zeggen dat smartphone gebruik slecht is of dat je deze helemaal niet meer moet gebruiken. In de huidige samenleving wordt het steeds lastiger om geen smartphone te hebben.

Het gaat om een balans te vinden die voor jou werkt en die je helpt om je vermoeidheid tegen te gaan. Als je last hebt van vermoeidheid, beperk dan je gebruik. Plan vaste tijden in om je meldingen en e-mail te checken en leg je telefoon weg als je hem niet gebruikt. NA een paar weken zal je humeur verbeteren en zal je een vermindering van je vermoeidheid opmerken.

Last van langdurige vermoeidheid! Gelukkig kun je jouw herstel met gerichte aandacht en acties positief beïnvloeden. Onze herstelplanner helpt je hierbij. Je leert door deze planner bewust je dag goed te plannen, je energieniveau te bewaken en voldoende rust­ en ontspanningsmomenten in te bouwen.

Meer informatie over onze herstelplanner vind je hier.

Is je mobiele telefoon een energierover?