Ik wil jullie niet als klant!

Ik wil jullie niet als klant! Ik doe het niet.

Vol ongeloof hoor ik de woorden die de installateur uitsprak: Ik heb besloten om mij terug te trekken uit het proces en ik wil jullie niet als klant”. De stress gierde door mijn lijf en ik voel overal spanning. Een denderende hoofdpijn, pijn in mijn buik en rug. Met moeite vraag ik naar de redenen van zijn onverwachte beslissing. Vanuit de zijde van de installateur komt een onsamenhangend geratel van slappe excuses. Ik bedank hem en hang op.

De gedachten razen als een sneltrein door mijn hoofd. “wat nu?, Waar komt dit nu ineens vandaan? Heb ik iets verkeerds gezegd? Mis ik iets? Begin van de week had hij nog gemeld dat wij eind van de week een update kregen over het haalbaarheidsonderzoek. Hoe kan dit nu? Wat heeft hij dan ontdekt? En waarom trekt hij zich terug?, Heb ik signalen gemist?”. Maanden van voorbereiding heeft het gekost en we waren in de afrondende fase. We hadden nog een paar technische vragen alhoewel wij de offerte al goedgekeurd hebben. Onbegrijpelijk wat er gebeurd is. Ik kan er met mijn verstand niet bij.

Allerlei doemscenario’s duiken op in mijn gedachten. Straks is er geen installateur die ons wil helpen. En wat dan? Als de huidige installatie het begeeft hebben we bijna een jaar geen verwarming én geen warm water. Hoe moet dat dan? Welke oplossing is er dan nog en hoe gaan we dat dan oplossen? En als we het huis onverwacht zouden moeten verkopen dan gaat dat niet omdat de installatie die we hebben heel onbetrouwbaar en heel veel energie verbruikt. Alle positieve gevoelens die ik enkele weken eerder had tijdens alle gesprekken met de installateur zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Reactie van mijn man

Ik begin bijna te hyperventileren als ik mijn man opbel met de boodschap dat de installateur zich terug getrokken heeft en wij weer van vooraf aan moeten beginnen. Hij reageert heel relaxt. Ik heb het gevoel dat hij mij niet begrepen heb en ik stort alle doemscenario’s over hem heen. Hij laat mij uit razen en als ik klaar ben, zegt hij op een rustige toon: “Lieverd, er komt wel een oplossing”. “Ja, maar…”, stammelde ik. “Maak je niet druk, ik regel het wel”, Het is zijn verlies dat hij ons niet als klant wil”. Ik merk dat mijn ademhaling rustiger wordt en dat de hoofdpijn en de andere pijn in mijn lichaam langzaam afneemt. Hij kent me als geen ander en weet hoe snel ik in de stress schiet.

Zelfbewustzijn

Ineens herinner ik me dat een oefening over zelfbewustzijn die mijn burn-out coach jaren geleden met mij heeft gedaan. De 5 G’s:
Gebeurtenis + Gedachten + Gevoelens + Gedrag = Gevolg. Verander je gedachten, verander je leven.

Hierbij gaat het om dat je zelfbewustzijn nodig hebt om objectief, zonder emotie naar een vervelende situatie te kijken en dan een bewuste keuze te maken. Hij gaf het volgende voorbeeld: Al vanaf de oertijd heeft de mens een stressrespons om ons levend te houden als wij oog in oog met een tijger stonden. De hormonen adrenaline en cortisol gierden direct door je lijf. Hartslag en ademhaling versnelden, spieren waren gespannen en er was uitstere concentratie. De optimale staat om te vechten of je vluchten. Ook in de huidige tijd hebben wij deze stress respons nog als wij een vervelende situatie tegen komen. Een groot deel van de stress ontstaat door hoe jij reageert op de gebeurtenissen in je leven. Stel je, bij elke vervelende situatie de volgende 5 G vragen:

De 5 G vragen

Gebeurtenis:

Wat is de concrete situatie?
De installateur ziet af van de opdracht en hij geeft het aan voordat hij aan de slag gaat en zegt: Ik wil jullie niet als klant!

Gedachten:

Wat ging er door mijn hoofd?
Hoe kan hij nu in dit stadium de handdoek in de ring gooien?
Het is belachelijk dat hij in dit stadium afhaakt. Hoe kan dit nu?

Wat zei ik tegen mezelf?
We hebben een groot probleem, straks hebben we geen verwarming meer en geen warmwater

Wat vond ik er van?
Onbegrijpelijk, ongepast en oneerlijk

Gevoelens:

Wat voelde ik in mijn lichaam?
Ik voelde overal spanning in mijn lichaam. Ik kreeg hoofdpijn, buikpijn en pijn in schouders en buik.

Welke emoties had ik?
Boosheid, teleurstelling en angst

Gedrag:

Wat deed ik en hoe reageerde ik?
Ik raakte volledig in de stress, begon heel snel en hoog te ademen en mijn verstand maakte overuren door te zoeken naar de reden en een oplossing. Vervolgens kapte ik het telefoongesprek af en stond niet meer open voor de rest van het verhaal.

Gevolg:

Wat was het gevolg van wat ik deed?
Doordat ik volledig in de stress schoot, lukte het me niet om rationeel en objectief naar de situatie te kijken.

Wat is er echt gebeurd en wat is het het reële gevolg:
De installateur zegt: Ik wil jullie niet als klant. Het is vervelend dat we veel tijd in een traject gestoken hebben en dat daar niets uitgekomen is. We hebben géén aanbetaling gedaan en zijn geen geld kwijt, alleen veel tijd. Ondertussen hebben we veel geleerd en weten welke uitdagingen er in ons huis zitten. We hebben allerlei alternatieven en mogelijkheden en er komt wel een oplossing. Het kost alleen wat meer tijd.

Heb jij ook een vervelende situatie? STOP dan even met wat je aan het doen bent.

  • Sta even stil bij de situatie.
  • Neem even de Tijd.
  • Ontspan je lichaam door diep in- en uit te ademen, vertraag je ademhaling 
  • Pauzeer en breng je lichaam tot rust. 

Alleen als je tot rust gekomen bent, kun je objectief naar de situatie kijken. En dan zal je merken dat de stress onnodig was.

Meer informatie

Wil je meer informatie over wat stress met je lichaam doet, lees dan hier het blog:

Ik wil jullie niet als klant