Ben jij vaak moe, uitgeput of zelfs lusteloos?

Laat vermoeidheid je leven niet beheersen!

Herstelplanner - jouw route naar herstel van vermoeidheid

Ben jij voortdurend moe en heb je al heel lang het gevoel dat je niet meer aan het leven bent, maar vooral aan het overleven? Kost alles wat je doet moeite en ligt dat niet aan het aantal taken of afspraken dat je hebt? Dan is de kans groot dat jouw lichaam in de afgelopen periode niet genoeg rust heeft gekregen om goed te kunnen herstellen van een inspanning. Misschien heb je long-covid gekregen tijdens de coronapandemie of herstel je van ingrijpende medische behandelingen tegen ziekte. Misschien ben je een onverbeterlijke perfectionist die de lat altijd iets te hoog legt en zit je nu opeens thuis met een burn-out. Wat ook de oorzaak is: je bent moe.

En je blijft moe, ongeacht wat je doet of (na)laat. Een nachtje goed slapen, een middag vrij… het helpt allemaal weinig. Waarschijnlijk herken je meerdere symptomen uit het volgende lijstje bij jezelf:

Naar schatting hebben zo’n 60 tot 70% van de mensen in Nederland regelmatig last van aanhoudende vermoeidheid die hen belemmert bij wat ze doen. En goede nieuws is dat je  je niet erbij neer hoeft te leggen. Je kunt herstellen van je vermoeidheid, als je bereid bent om op meerdere gebieden anders te gaan leven.

Jouw route naar herstel

Er zijn verschillende manieren om de batterijen van jouw accu goed op te laden: voldoende slaap, de juiste voeding, voldoende lichaamsbeweging, humor, psychische voldoening en sociale contacten. De uitgestippelde route naar herstel bestaat uit deze zeven stappen:

Jouw Route naar herstel

Herkennen

Herken de signalen die je lichaam geeft. Je lichaam praat de hele dag met je en geeft via je emoties aan wat je nu het meest nodig hebt. Als je voelt dat je ‘geen zin’ meer hebt, is dat vaak een van de signalen dat je (te) moe bent om door te gaan. Luister naar dat signaal!

Erkennen

Je zult moeten erkennen en accepteren wat je huidige situatie is. Je bent vermoeid en hebt op dit moment weinig controle over je energiebalans. En het valt niet mee om aan jezelf en anderen toe te geven dat het niet zo goed met je gaat. Schuldgevoelens vreten energie!

Rust

Om je accu weer op te laden heb je rustmomenten nodig. Momenten waarin jij je lichaam laat ontspannen en je ook mentaal dingen los gaat laten. Door bewust te zijn waar je energie weglekt en op te schrijven welke gedachten je hebt, werk je actief aan je herstel.

Structuur

Een vaste routine is belangrijk om je lichaam en geest tot rust te brengen, zodat je lichaam tijd en ruimte krijgt om te herstellen. De focus ligt daarbij op het leren herkennen (en zo veel mogelijk vermijden) van situaties waarin je energie weglekt. Kom los van de hectiek van de dag. Jouw herstel moet je eerste prioriteit zijn!

Tijd

Herstellen is een langdurig proces dat niet van een leien dakje zal gaan. Je voelt je niet ineens beter. De weg naar herstel is eerder een zoektocht dan een uitgestippeld pad. De ene keer denk je dat alles voorbij is, maar het volgende moment heb je het gevoel weer helemaal terug bij af te zijn. Herstel kun je letterlijk als een baan zien!

Eerlijkheid

Wees vooral eerlijk naar jezelf toe! Het helpt niet als je jezelf voor de gek houdt. Hoe moeilijk en confronterend het ook kan zijn om toe te geven hoeveel effect je vermoeidheid daadwerkelijk op je leven heeft. Niets is goed of fout. Het gaat vooral om jouw herstel en om jouw beleving en gevoelens en niet die van anderen.

Leven

Vermoeidheid houdt je weg om te genieten van je leven. Het verwezenlijken van je dromen lukt veel beter met een opgeladen accu. Met een beetje geluk ervaar je in de komende dertien weken dat je – met kleine, geleidelijke aanpassingen – een veel prettiger leven kunt leiden dan je tot nu toe gewend was!

In 13 weken werken aan je herstel

In dertien weken leer je bewust je dag goed te plannen en ga je ervaren hoeveel positieve invloed je ademhaling, voeding, beweging en bewuste ‘herstelmomenten’ op jouw herstel hebben. Het enige wat  van jou gevraagd wordt, is commitment. De planner neemt je dertien weken lang aan de hand zodat je kunt werken aan je herstel. Je gaat je energie weer in balans brengen. Je gaat bewust de goede keuzes maken voor jezelf, zodat je voldoende ruimte neemt voor je herstel. Je gaat bijhouden hoe het met je gaat, waar je energie weglekt en waar je energie van krijgt. Je neemt dagelijks een kwartiertje de tijd om je gedachten en gevoelens op te schrijven. Zo orden je jouw gedachten, waardoor je ook mentaal tot rust komt. Daarvoor maken we gebruik van een opbouwschema.  
Vanuit vier verschillende invalshoeken kun je jouw herstel actief, op een positieve manier, bevorderen, met 4 acties per dag.

Vier acties per dag

Ademhaling

Ademhaling

Vermoeidheid kan leiden tot een snelle oppervlakkiger ademhaling hoger in je borst. Dit geeft je brein een signaal dat het niet veilig is, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.

Voeding

Voeding

Als je vermoeid bent, is het extra belangrijk op je voeding te letten. Tijdens je herstel heeft je lichaam juist meer voedingsstoffen en energie nodig. Gezond eten bevordert je herstel.

Bewegen

Beweging

Dagelijks bewegen heeft een positief effect op je conditie, je bloeddruk, je ademhaling en je geheugen. Hoe meer lichaamsdelen je in je beweging betrekt, hoe beter.

Herstelmomenten

Herstelmomenten

Naast een goede ademhaling, gezond eten en voldoende beweging is het belangrijk om op tijd te stoppen, voordat je oververmoeid of uitgeput raakt. De juiste balans is de grootste uitdaging.

Heb jij langer dan 3 maanden last van drie of meer van deze symptomen?

Uitputting

Ben je zowel fysiek als mentaal uitgeput? Ben je al buiten adem na klein blokje om of doodmoe als je een trap hebt opgelopen?

Onrustig slapen

Heb je moeite om 's avonds in te slapen, of slaap je onrustig? Wordt je vaker 's nachts wakker of lig je langere tijd wakker?

Snel geïrriteerd

Merk je dat je emotioneler reageert op gebeurtenissen of anderen? Ben je snel geïrriteerd als dingen niet gaan zoals jij zou willen?

Cynisch

Merk je dat je afstand neemt van je werk, je collega's of anderen? En ben je vaak cynisch naar vrienden en /of familie?

Opgejaagd

Heb je last van een opgejaagd gevoel, drukte om je heen en kun je minder goed tegen herrie? Pieker je vaak en zijn je gedachten negatief?

Concentratie

Heb je meer moeite om je te concentreren? Of om dingen te onthouden? Is het moeilijk om je aandacht bij één ding te houden?

Dan is het echt tijd voor actie!

De kans is heel groot dat je zwaar overspannen bent of zelfs tegen een burn-out aan loopt of al een burn-out hebt. Als je door blijft gaan, kan dit leiden tot een verdere vermindering van je mentale en fysieke gezondheid. Het leidt ook tot een verergering van je symptomen en een langer herstelproces.

Het is daarom van groot belang om naar je lichaam te luisteren.

Stopsignalen

Je lichaam geeft duidelijk een signaal af dat je moet stoppen. Ongemerkt ben je waarschijnlijk door je reserves heen en is jouw energiebalans verstoord geraakt. En je vermoeidheid verstoort je leven op meerdere manieren:

  • Lichamelijk
  • Emotioneel
  • Mentaal
  • Sociaal

Gelukkig kun je jouw herstel met gerichte aandacht en acties positief beïn­vloeden. Ze zeggen niet voor niets:

Wat je aandacht geeft, groeit

Ik kan je helpen om het roer om te gooien en te herstellen van je vermoeidheid. Enerzijds door middel van mijn herstelplanner en anderzijds door trainingen en persoonlijke coaching. Meer weten wat de herstelplanner voor jou kan doen, klik dan hier.  Wil je 30 minuten met mij sparren. Boek dan hier een gratis coaching gesprek.

Als je geen tijd neemt voor herstel, dan moet je tijd nemen voor ziekte

Caroline Harmsen

Mag ik je helpen?

Boek nu een gratis coaching call

Laten wij dan 30 minuten sparen over hoe jij persoonlijk kan werken aan jouw herstel en wat ik nog meer voor je kan doen. Want doe je niets, dan weet je de uitkomst eigenlijk al: dan wordt jouw situatie alleen
maar slechter. En je verdient iets beters…

Recente berichten
Wat zeggen anderen over mij
Cindy de JongBlij met coaching
Lees verder
Toen ik met Caroline in contact kwam, werkte ik al een aantal maanden aan mijn herstel van een burn-out met helaas nog maar minimaal resultaat. Ik vond het nog steeds moeilijk te accepteren, had haast om te herstellen en stond open voor alle adviezen en handvatten voor een zo spoedig mogelijk herstel. Ik had meteen een goede klik met Caroline. Zij toonde veel begrip, inlevingsvermogen, gaf me erkenning en een luisterend oor waardoor ik me al snel op me gemak voelde en me kwetsbaar op durfde te stellen. Caroline gaf me een gevoel van rust die ik juist nodig had en leerde mij ook om ruimte te nemen voor mijn herstel. Ze is een fijne coach, fijn om mee te praten, ze straalt rust uit, legt geen druk op en gaf me weer meer vertrouwen in mijn herstel. Caroline geeft goede adviezen (vaak ook op basis van eigen ervaring), inzichten, structuur en oefeningen waarmee ik zelf verder kan werken aan mijn herstel. Ze heeft mij al erg op weg geholpen. Bedankt hiervoor Caroline!
Irene KoedijkCoach verlies- en rouwbegeleiding
Lees verder
In deze praktische herstelplanner neemt Caroline je stap voor stap mee in het proces van herstel. Je leert hoe je emoties en je lichaam op elkaar reageren en wordt tot actie aangezet; alles in balans natuurlijk. Ook als je (nog) geen last hebt van langdurige vermoeidheidsklachten, is het zeer de moeite waard om te lezen en in praktijk te brengen. Je kunt er alleen maar bij winnen!
Linda NöbelsHerstelplanner
Lees verder
Jij hebt mij geholpen met een schema om van mijn vermoeidheid af te komen. Hoewel ik niet alles heb gebruikt heb je me toch heel goed geholpen. Er staan hele goede dingen in. Dank je wel Caroline
Adriaan HogendijkHerstelplanner
Lees verder
Als geen ander weet Caroline dat vermoeidheid door vele oorzaken kan ontstaan. Vanuit haar jarenlange ervaring in het bedrijfsleven, diepere levenswijsheid en kennis van zaken schreef zij deze herstelplanner. Nog niet eerder is in Nederlands zo’n uitgebreide, concrete en goed toe te passen route naar herstel aangeboden, waarmee mensen direct aan de slag kunnen gaan. Van harte aanbevolen. (Adriaan Hogendijk, Hoogendijk Coaching en Opleiding)
JessicaPersoonlijke coaching
Lees verder
Via een vriendin ben ik in contact gekomen met Caroline. Ik zat al een jaar in een burn-out situatie en kwam er niet uit. Gesprekken met een psycholoog hielpen niet. Ik kreeg steeds meer lichamelijke klachten zoals migraine, eczeem en buik- en darmklachten. Er waren geen medische oorzaken te vinden. Tijdens coaching sessie wees me op een mogelijke voedselintolerantie en samen met een diëtiste heb ik mijn voeding aangepast. Ik ben vervolgens met het opbouwschema van Caroline aan de slag gegaan en inmiddels ben ik weer aan het werk. Zonder Caroline was mij dit niet gelukt
RobertCoaching
Lees verder
Via een vriendin ben ik in contact gekomen met Caroline. Ik zat al een jaar in een burn-out situatie en kwam er niet uit. Gesprekken met een psycholoog hielpen niet. Ik kreeg steeds meer lichamelijke klachten zoals migraine, eczeem en buik- en darmklachten. Er waren geen medische oorzaken te vinden. Tijdens coaching sessie wees me op een mogelijke voedselintolerantie en samen met een diëtiste heb ik mijn voeding aangepast. Ik ben vervolgens met het opbouwschema van Caroline aan de slag gegaan en inmiddels ben ik weer aan het werk. Zonder Caroline was mij dit niet gelukt.
Previous
Next