5 Zelfzorgtips voor het omgaan met stress

Je lichaam en hersenen verwerken duizenden prikkels per dag en stress ligt continu op de loer. Hoe meer energiereserves je hebt, hoe beter je hiertegen bestand bent. Krijg je te maken met langdurige stress, ziekte en een langdurige vermoeidheid? Dan raakt je energiebalans verstoord en je reserves uitgeput.  

 Deze 5 zelfzorgtips voor het omgaan met stress kunnen je helpen om je stress de baas te worden en je energiebalans te herstellen.

#1. Grenzen stellen

Grenzen zijn er in vele vormen. De eerste en belangrijkste is om grenzen te stellen in je relaties. Omring jezelf met mensen die niet meer stress voor je creëren. Dit betekent echter ook dat je degenen die je leuk vindt moet laten weten wanneer ze meer angst en stress in je leven creëren.

Het tweede type grens is er een van tijd en ruimte. Als je weet dat een bomvol schema spanning in je dag zal creëren, plan dan je bewust  ademruimte tussen vergaderingen of activiteiten. Of geef jezelf een lunchpauze weg van mensen en plaatsen, zodat je kunt resetten. Ga een blokje om tijdens je lunchpauze. De buitenlucht is ook goed voor je concentratie.

#2. Wees mindful

Nogmaals, er zijn veel manieren om mindful te zijn. Je kunt je bewust zijn van je schema, maar je kunt je ook bewust zijn van wat je in je geest toelaat. Overweeg om meditatie te beoefenen, geleid of alleen, of probeer yoga in de privacy van je eigen huis. YouTube is een geweldige plek om geleide meditatie en yogapraktijken voor beginners te vinden.

#3. Ruimten voor ontspanning

Creëer ruimten van ontspanning in je leven. Je huis en werkkamer moeten ruimten zijn waar je je comfortabel en veilig voelt en waar je niet steeds door iets wordt getriggerd. Zorg voor rustgevend licht, geluiden en geuren. Zorg ook dat je slaapkamer alleen voor slapen en sex gebruikt wordt. Ga op een vast, vroeg tijdstip naar bed en niet later dan 23:00 uur. Blijf niet voor de televisie hangen en ban je telefoon uit je slaapkamer. Zorg voor een donkere, stille slaapkamer die je uitnodigt om je te ontspannen.

#4. Zelfzorg

Zelfzorg is meer dan pedicures, massages en guilty-pleasure tv-programma’s. Als al die dingen je echter helpen ontspannen, ga er dan voor! Zelfzorg is net zo eenvoudig als het eten van voedzame maaltijden die je lichaam en geest van brandstof voorzien, water drinken, voldoende slaap krijgen. Gebruik niet te veel dingen die je lichaam gek maken, zoals cafeïne of suikerhoudend voedsel. Eenvoudige zelfzorg helpt je om de kracht te vinden om ook zelfzorg in andere vormen te oefenen, zoals het stellen van grenzen.

#5. Ken jezelf

Je weet wat je stress veroorzaakt, dus doe je best om die te vermijden! Als je niet weet wat je triggers zijn, moet je eraan werken om meer mindful te zijn, zodat je de drukpunten kunt vinden. Overweeg een dagboek bij te houden en over je gevoelens te schrijven wanneer je je overweldigd of angstig voelt. Dit kan je in staat stellen om te ontdekken wat de spanning veroorzaakt zodat je deze in de toekomst kunt vermijden. Als je jezelf en je triggers kent, kun je de eerste vier tips in dit blog bericht beter toepassen.

Toch vermoeid?

Als je niet goed uitgerust bent, moet je lichaam zich de volgende dag extra inspannen om de dag door te komen. Dit leidt vervolgens tot een grotere behoefte aan rust. Als dat langere tijd duurt, gaat de periode om te herstellen ook steeds langer duren. Door je energiebalans te verbeteren, kun je jouw vermoeidheid verminderen.

Hoe doe je dat? Luister naar je lichaam. Het praat de hele dag met je en geeft via je emoties aan wat je nu het meest nodig hebt. Als je voelt dat je ‘geen zin’ meer hebt, is dat vaak een van de signalen dat je (te) moe bent om door te gaan. Luister naar dat signaal! Wat je ook aan het doen bent, stop ermee en neem even pauze.

Net als het brandstoflampje op je dashboard waarschuwt je gevoel je of jouw accu bijna leeg is. Neem dat serieus. Ga niet door, ook al zegt je verstand dat het ‘leuk’, ‘noodzakelijk’ of ‘logisch’ is. Volg de 5 zelfzorgtips voor het omgaan met stress en wordt je stress de baas.

Gezonde mensen hebben, als ze ‘s morgens opstaan, voldoende energie voor de hele dag en kunnen daardoor ook een onverwachte piekbelasting (een stressvolle situatie of een uitdaging) aan. Gedurende de dag tanken ze voldoende energie bij om van eventuele stress te herstellen. Vermoeidheid ontstaat als je lichaam onvoldoende rust krijgt om te herstellen van een inspanning.

Bij de meeste mensen is de moeheid binnen een paar weken of een paar maanden weer over. Helaas heeft inmiddels 6 op de 10 mensen last van aanhoudende vermoeidheid die soms zelfs chronisch wordt. Deze vermoeidheid is het gevolg van ziekte of ontstaat na de behandeling van langdurige en levensbedreigende ziektes, na een burn-­out of na een Covid­19­ besmetting.

Wat ook de oorzaak achter je vermoeidheid is: je bent door je reserves heen en jouw energiebalans is verstoord geraakt. Gelukkig kun je jouw herstel met gerichte aandacht en acties positief beïnvloeden. Onze herstelplanner helpt je hierbij. Je leert door deze planner bewust je dag goed te plannen, je energieniveau te bewaken en voldoende rust­ en ontspanningsmomenten in te bouwen.

Meer informatie over onze herstelplanner vind je hier.

5 Zelfzorgtips voor het omgaan met stress